Kunst is maatwerk en moet passen bij de omgeving waarin het wordt geplaatst. Voor het nieuwe oncologiecentrum van het Franciscus Gasthuis & Vlietland in Schiedam kreeg Business Art Service de opdracht om een aantal unieke kunstwerken te leveren, die aansloten op de omgeving en de kernwaarden van het ziekenhuis.
Bij het Franciscus Vlietland Ziekenhuis in Schiedam, werd recentelijk het Franciscus Oncologiecentrum gerealiseerd. Het ziekenhuis wilde hier kunst inzetten om de ‘healing environment’ van het nieuwe oncologiecentrum te ondersteunen, zodat de patiënten zich daar veilig en thuis voelen. Het was belangrijk dat de kunstwerken de reeds in het centrum gebruikte kleuren, materialen en gewenste uitstraling complimenteerden en sfeer zouden creëren. En dat ze daarnaast een aantal kernwaarden van het ziekenhuis - zoals betrouwbaarheid, bekwaamheid en verbinding - tot uitdrukking zouden brengen. Eveneens een belangrijk vereiste was dat de werken toegankelijk moesten zijn voor het brede publiek dat in het oncologiecentrum komt. En tot slot: de kunstwerken dienden de afdeling niet tot een te zware omgeving te maken, aangezien het bezoek voor de patiënten al ingrijpend genoeg is.
Met al deze informatie paraat, dook Business Art Service in haar collectie en stelde een overzicht samen van diverse kunstwerken die zouden passen binnen de wensen van het Franciscus Oncologiecentrum. Men koos voor het werk van twee kunstenaars: een installatie van ceramiste Mo Cornelisse en twee doeken van kunstenaar Leo Jacobs. Het werk van Leo Jacobs vormt qua kleurgebruik een prachtige aanvulling op het interieur van het ziekenhuis en draagt bij aan een prettige uitstraling van de ruimte. Van het werk van Mo Cornelisse had Business Art Service een kleine installatie in de collectie. In samenwerking met de kunstenaar is deze uitgebreid en aangepast aan de specifieke wensen van de klant en aan de ruimte waarin de installatie kwam te hangen.