Vertel ze wie je bent

Personeel is voor een organisatie de belangrijkste asset. Immers: blije, succesvolle medewerkers staan gelijk aan een goed en succesvol bedrijf. Helaas is het vinden van geschikte werknemers één van de grootste uitdagingen: bedrijven buitelen over elkaar heen om de aandacht te trekken van werkzoekenden. Om de juiste professionals te vinden, te werven én te behouden, is het van belang je te profileren als aantrekkelijke werkgever. En kunst speelt daar een grote rol in.

Bij aankomst in het bedrijfspand krijgt een bezoeker – of dat nu een (mogelijke) klant of een sollicitant is – een eerste indruk van het bedrijf. Wat is er te zien? Wat hangt er aan de muren? Wat voor gevoel straalt de betreffende ruimte uit? Door welbewust om te gaan met het interieur en de objecten erin, kun je de boodschap die de omgeving communiceert effectief beheersen én vormgeven.

Met kunst haal je één van de meest krachtige communicatiemiddelen in huis. Een goed gekozen kunstwerk kan een weergave zijn van de kernwaarden en visie van jouw bedrijf. Of je nu ambitie belangrijk vindt, speelsheid of misschien wel (maatschappelijke) betrokkenheid: voor elk thema is er wel een kunstwerk te vinden. In ieder geval bewijs je als organisatie met kunst in huis, dat je niet enkel oog hebt voor je eigen diensten en producten, maar ook openstaat voor wat de culturele wereld te bieden hebt. 

Is dit een happy werkomgeving?

Het is keer op keer bewezen: kunst doet medewerkers goed. Uit een eerdere Amerikaanse enquête uitgevoerd door de University of Massachusetts, bleek dat 78% van de medewerkers vindt dat hun stressgevoel verminderde dankzij de aanwezigheid van kunst. Volgens 77% zorgde een kunstwerk aan de muur ervoor dat mensen makkelijker hun mening uiten, terwijl 67% meent dat de kunst goed is voor de moraal. Ook leidde kunst op kantoor, volgens de ondervraagden, tot een toename van creativiteit en droeg het bij aan hun algehele quality of life. En dat horen we dagelijks van onze klanten; er is een duidelijk verband tussen het welzijn van de medewerkers en kunst op kantoor. Door kunstwerken deel te laten zijn van de werkplek, communiceer je als bedrijf dat je om je personeel geeft en prioriteit geeft aan hun werkbeleving.

Een must voor millennials

Nu de baby boomers met pensioen gaan, neemt de millennial-generatie het over. Met kwaliteiten als hoogopgeleid, tech savvy, flexibel, zelfverzekerd en energiek, zijn ze een must voor ieder bedrijf dat met de tijd mee wil gaan en rendabel wil blijven. Om zulk jong toptalent aan te trekken en te behouden, is het noodzakelijk om in te spelen op de wensen van de millennial. Meer nog dan een topsalaris, verkiest deze jonge generatie geluk op werkvloer, een betekenisvolle baan en een inspirerende omgeving wanneer gevraagd naar hun werkprioriteiten. Een gezonde privé-balans, een goede reputatie van de werkgever en een fijne bedrijfscultuur staan bovenaan het wensenlijstje bij het vinden van een baan. Kunst op kantoor, zoals we hebben geleerd, draagt bij aan alle drie deze eisen. Een absolute must dus, bij het aantrekken van jonge getalenteerde professionals.