Bonnie Severien - Visuele dialoog tussen natuur en architectuur

Bonnie Severien (Heerhugowaard, 1978) was een creatief kind en gek op tekenen en schilderen, ‘al is dat vast een open deur voor een kunstenaar’, merkt ze op. Hoewel ze altijd de wens had om autonoom kunstenaar te worden, koos ze aanvankelijk voor de zekerheid van een docentenopleiding. Na haar afstuderen werkte ze enkele jaren met plezier als docent aan een opleiding voor volwassenen, maar het kunstenaarschap bleef een sterke aantrekkingskracht op haar uitoefenen. Ze besloot de sprong te wagen en werd toegelaten tot de Koninklijke Academie van Beeldende Kunsten in Den Haag, waar ze in 2007 afstudeerde als autonoom kunstenaar. Een nominatie voor de Koninklijke Prijs voor Vrije Schilderkunst zette Bonnie onmiddellijk in de schijnwerpers, met als gevolg dat haar eindexamenwerken bijna volledig verkocht werden en organisaties als galeries en bedrijfscollecties direct interesse toonden. In zeven jaar tijd werd ze maar liefst vijf keer genomineerd voor deze prestigieuze prijs, wat haar carrière in een stroomversnelling bracht. Op de vraag waarom ze denkt dat haar werk zo enthousiast werd ontvangen, antwoordt ze lachend: ‘Omdat het goed is, misschien? Mijn werk spreekt, ik denk dat dat het is.’

Thematiek

Nadat ze haar studie had afgerond, begon Bonnie natuur en architectuur te verweven in een collageachtige stijl, waarbij ze experimenteerde met schaalverschillen. Sindsdien is haar werk altijd geworteld in de wisselwerking tussen mens en natuur. ‘Die combinatie kan best een uitdaging zijn’, zegt ze. ‘De abstractie in architectuur en het organische van de natuur zijn soms moeilijk te verenigen, maar ik ga die uitdaging graag aan.’ Dit heeft geresulteerd in een herkenbare stijl die breed gewaardeerd wordt en buitengewoon goed tot zijn recht komt in zowel particuliere als zakelijke ruimtes. Met haar ingetogen kleurenpalet weet Bonnie een serene sfeer te creëren die de beschouwer meeneemt in een utopische samensmelting van natuur en architectuur.

Balans

Haar achtergrond in Heerhugowaard, een typische groeigemeente, heeft Bonnie’s artistieke visie sterk beïnvloed. Ze groeide op in nieuwbouwwijken waar de natuur nog vorm moest krijgen, terwijl om haar heen steeds weer nieuwe gebouwen uit de grond schoten. Deze omgeving, waar natuur en architectonische structuren elkaar telkens opnieuw moeten zien te vinden, vormt de basis voor haar artistieke zoektocht: hoe breng je het menselijke en het natuurlijke in balans? Deze vraagstelling resoneert in haar werk: ze bouwt haar schilderijen op uit verschillende lagen en losse elementen. Architectonische iconen en designklassiekers combineert ze met organische vormen en natuurlijke patronen.

Zoektocht

De planmatige aanpak van haar werk geeft het een solide basis, maar er is altijd ruimte voor verrassingen en correcties. Momenteel is ze bezig met een schilderij voor een grote tentoonstelling, maar ze is er nog niet tevreden mee. ‘De palmboom mist diepte, die is niet doorwerkt genoeg. Daar ga ik dus opnieuw mee aan de slag.’ Voor het werk vindt ze dat heel goed, die doorwerktheid. Het beeld wordt steviger en krijgt daardoor meer karakter. Het is soms echt een zoektocht van wat werkt en wat niet werkt, legt ze uit. ‘Maar als ik het goed vind, dan ís het goed.’

Uitzicht

De samenwerking met Business Art Service geeft Bonnie naast haar vrije werk ook de kans om gerichte opdrachten uit te voeren, iets waar ze veel voldoening uit haalt. Zo weet ze dat er bij Business Art Service klanten zijn met een kantoor zonder natuurlijk licht en zonder uitzicht. Met die gedachte in haar achterhoofd creëerde ze een serie schilderijen waarin raampartijen, vensters en doorkijkjes centraal staan. Zo geeft ze medewerkers een artificieel uitzicht op de natuur. Bedrijven zonder ramen hebben baat bij een uitzicht, legt ze uit, ook al is dat uitzicht niet echt. Ze benadrukt dat kijken naar natuur een positieve impact heeft op ons welzijn. ‘Onderzoek toont aan dat het zien van een afbeelding van een boom een rustgevende uitwerking heeft op onze hersenen, ook als het gaat om een geschilderde versie’, zegt ze. ‘Het helpt om de batterij weer op te laden en biedt tegenwicht aan de dagelijkse drukte.’

Kunst in de kantooromgeving

Voor Bonnie is het belangrijk dat haar werk een weg vindt naar de zakelijke omgeving. ‘Ik ben ervan overtuigd dat goede, met liefde gemaakte kunst nog veel meer doet dan bijdragen aan het welzijn van werknemers en klanten. Organisaties die investeren in kwalitatieve kunst, dragen actief bij aan hun waardering en uitstraling’, legt ze uit. ‘Kunst bevordert een goede eerste indruk en weerspiegelt de zorg die een bedrijf voor zijn omgeving heeft, net zoals een smaakvolle stoel in de lobby of goede koffie dat doet.’

Ontdekking

Andy Warhol zei het al: making money is art. Bonnie is ervan overtuigd dat commercieel denken en kunstenaarschap hand in hand kunnen gaan. ‘Vroeger was ik heel idealistisch, maar ondertussen zat ik wel op een houtje te bijten. Ook vanuit dat hardnekkige idee dat een echte kunstenaar geen cent te makken heeft.’ Maar wat is een echte kunstenaar? En waarom zijn er dan ook genoeg kunstenaars die veel geld verdienen? Ze ontdekte dat er helemaal geen voorwaarden of regels zijn. Dat inzicht heeft Bonnie geholpen om een goede balans te vinden tussen haar talent en een zakelijke instelling. Ze licht toe: ‘je bent toch een onderneming als kunstenaar; dát ontdekken was een gezond proces.’

Zichtbaarheid

Ze benadrukt dat haar werk inhoudelijk niet is veranderd, maar wel de manier waarop ze het naar buiten brengt. ‘Mijn schilderijen moeten wel zichtbaar zijn om ze te kunnen ontdekken. Ik heb de drang om te creëren, maar ik maak kunst voor mensen, niet om ergens op te slaan.’ Haar samenwerkingen met commerciële bedrijven hebben haar werk bovendien toegankelijker gemaakt voor een breder publiek. Het is een win-winsituatie, legt ze uit: ‘mijn werk krijgt meer zichtbaarheid en bedrijven profiteren van de meerwaarde die mijn kunst hun product biedt’.

Dromen

Bonnie’s creatieve visie heeft zelfs internationale markten zoals Amerika en Dubai bereikt. ‘Dat had ik in mijn wildste dromen nooit kunnen voorstellen,’ zegt ze. Maar als het dan toch gebeurt, weet je dat je op de juiste weg zit’. En als we het toch over dromen hebben, vraag ik haar: als je je kunst op een unieke plek zou kunnen tentoonstellen, waar zou dat dan zijn? Ze antwoordt direct: ‘het Guggenheim Museum in New York. Over architectonische iconen gesproken! En dan zó langs mijn schilderijen naar beneden wandelen… beter kan toch niet?’

Connect with art

De samenwerking tussen Bonnie Severien en Business Art Service laat zien hoe kunst en zakelijkheid elkaar kunnen aanvullen. Als bruggenbouwer tussen architectuur en natuur en tussen creativiteit en commercieel inzicht, biedt ze met haar werk niet alleen visuele schoonheid, maar ook een dieper begrip van de relatie tussen mens en omgeving. Deze aanpak sluit goed aan bij de doelstelling van Business Art Service om kunst toegankelijk te maken voor de zakelijke markt. Samen creëren we ruimtes die niet alleen uitnodigend zijn, maar ook bijdragen aan het welzijn van de mensen die erin leven en werken.